COLUMBUS

Na het, met veel plezier, lezen van het boek ‘Het Scheepsdagboek van Christoffel Columbus’ én na een verblijf op Tenerife (Christoffel Columbus had een belangrijke rol op de Canarische Eilanden, waaronder Tenerife, als laatste halte en bevoorradingsplaats voor zijn reizen naar Amerika) kreeg ik een nieuwe inspiratie.
Rond 3D werk, met diverse materialen; voor mij geheel nieuw.
Door in het dagboek ook te lezen over de castilliaanse maîtresse van Columbus, Beatriz, en haar kleding met kantwerk uit Tenerife *), heb ik in mijn werk veel kant verwerkt.
*) Tenerife kantwerk verwijst naar een traditionele handwerktechniek, die is ontstaan uit middeleeuws borduurwerk, met name uit getrokken draadwerk en knipwerk. Dit type kantwerk wordt gekenmerkt door vierkante of geometrische motieven met ronde en bloemmotieven, waaronder vaak een ster-vormig element is verwerkt.
Het kantwerk in mijn kunst is gemaakt door mijn schoonmoeder Jeannet van Oord (*’28 – †’19 – Worldwide Lace Teacher). Het verwerken van haar werk (waar zij honderden uren arbeid in heeft zitten) in mijn werk gaf veel emotie en een grote meerwaarde aan de stukken. Een mooie samenwerking.
De Feniks (Phoenix) vindt ik, als symbool van herrijzenis, mooi passen in het leven, waarin alles zich herhaalt en terugkomt.






Olieverf op 120 jaar oud zeildoek van ‘de bruine vloot’ / formaat rond 1.20 meter.


EMOTIE | IN DE VOETSPOREN VAN
De reis van Columbus begon vanaf het Caribische Eiland La Gomera, waar de weeftechniek (eigenlijk ook een kanttechniek) al eeuwen een grote rol speel.
In de voetsporen van Columbus heb ik zelf als schipper veel gezeild langs de eilanden, die door Columbus werden ontdekt. Door het lezen van het dagboek (en nog meer boeken over Columbus) kwam weer veel herinnering & emotie naar boven.
Zo zitten deze werken vol verschillende herinneringen en emoties, welke als ‘ steeds terugkerend’ door Feniks worden gesymboliseerd.
